Řízení změn

Potřeba změn ve firmách zesílila koncem minulého tisíciletí. Současná hospodářská recese tuto potřebu ještě zvýrazňuje. Firmy se musí, aby mohly být nadále úspěšné, vyrovnávat s vývojem podnikatelského prostředí. Pro řízení změn se obvykle používají metody projektového řízení. Projekty zavádění změn jsou často velmi úzce zaměřené na technickou stránku věci. I když je tato stránka dobře zpracovaná, pokud projekt nebere dostatečně v úvahu lidskou stránku procesu změny, nedosáhne firma požadovaného cíle změny. Pro každou firmu je změnový proces individuální, neboť je ovlivňován historií firmy a dříve prováděnými změnami, firemní kulturou, aktuálním vnějším podnikatelským prostředím apod.

Často jsme poskytovali konzultace, facilitaci strategických workshopů a tréninky, které firmám pomáhaly zavádět změny, podporovaly jejich pochopení a přijetí u zaměstnanců. Nejčastější obtíže, které firmy překonávaly v průběhu zavádění změn byly:

  • nedostatečná nebo nekoordinovaná komunikace o změně a jejím cíli
  • neúplná shoda managementu nebo nejasnosti týkající se konečného cíle změny
  • nebyla vytvořena dostatečně podrobná strategie pro zavádění změn
  • nekoordinované zavádění změn v jednotlivých složkách firmy
  • zanedbal se přirozený lidský odpor ke změnám
  • v managementu převládla představa, že lidi lze přesvědčit pouze technickou argumentací ve prospěch změny
  • představa, že management vystačí se "selským rozumem" na řešení problémů, které probíhající změny budou průběžně přinášet
  • představa, že minulá úspěšná řešení a zkušenosti jsou dostatečnou kvalifikací pro řízení změny

Jením z nejznámějších odborníků na problematiku úspěšného řízení změny je John P. Kotter, který popsal 8 kroků pro úspěšné vedení transformace:

  1. Vyvolání vědomí naléhavosti uskutečnit změny.
  2. Sestavení koalice prosazující změny.
  3. Vytvoření vize a strategie.
  4. Komunikace transformační vize.
  5. Posílení pravomocí zaměstnanců v širokém měřítku.
  6. Vytváření krátkodobých vítězství.
  7. Využití výsledků a podpora dalších změn.
  8. Zakotvení nových přístupů do firemní kultury.

Kombinace interních a externích zkušeností zvyšuje šanci na úspěšné dovršení změn ve vaší firmě. Naší konzultanti vám pomohou svými zkušenostmi z podpory změnových procesů, které získávali u zákazníků v České republice v průběhu dvaceti let a v mezinárodním prostředí od r. 1974. Silné kompetence pro podporu změn vyjadřuje i přívlastek k názvu naší firmy: "The Masters of Change". Využíváme zkušenosti a kompetence konzultantů, lektorů a koučů v oblastech:

  • řízení strategických workshopů,
  • projektového managementu,
  • měkkých dovedností, jako jsou komunikace, posilování kooperace, budování týmů, motivace, řešení konfliktů, vyjednávání aj.
  • a zejména ucelených znalostí technické a lidské stránky řízení procesu změn.

KONZULTACE | TRÉNINK | KOUČINK